Steve Saunders Goldwing Forums banner
141 - 159 of 543 Posts
Discussion starter · #141 ·
Dat is een set standaard Goldwing-headers die bij de motor zaten - iemand anders had ze al afgezaagd en die bocht toegevoegd omdat deze motor voorheen in de achterkant van een budget raceauto zat, in volledige Goldwing-uitvoering met behulp van de standaard transmissie via een klein auto-differentieel.

Omdat ik beperkt ben tot de afmetingen van de motor, koos ik voor de 'gemakkelijke' route van een 50 pk single shot lachgassysteem - 147 pk op het achterwiel. Ik heb wel een paar bewerkte koppen die nog gemonteerd moeten worden.
Idealiter zouden de vroege (iets hobbeliger) Valk-nokkenassen en individuele carburateurs mooi zijn, maar de nokkenassen zijn eenhoornpoep en de carburateurs passen gewoon niet.
Ik heb Torquemaster middensectie pijpen, die zeker niet slecht aanvoelen, maar ik merkte niet genoeg vermogensverschil om me te storen aan dyno-tijd. Hun eigen dyno-grafieken laten winst zien, maar hey, dat is te verwachten!
Als ik het in een auto zou monteren, zou ik zeker individuele, afgestemde lengte pijpen overwegen in plaats van te proberen 3 paren op elkaar af te stemmen. Zeker geen paar 3-1 zoals op de motor. Ik ontmoette ook een Valkyrie-eigenaar met 6 individuele pijpen en het klonk geweldig!
Als je een brandstofinjectiesysteem kunt koppelen, doe het dan! Mijn 3-cilinder Swift heeft single point FI en loopt erg goed (als hij geen driftbui heeft), veel van de G10-tuners gaan naar multi-point FI en zijn allemaal erg positief over de motorrespons.
Ik zou ook een supercharger overwegen.

Discussion starter · #143 ·
Image

Ik zou ook een supercharger overwegen.
Je bent niet de enige die dat heeft voorgesteld :ROFLMAO:

Ik ga echter voor de schone, eenvoudige N/A-aanpak. Ik weet nog steeds niet zeker of de versnellingsbak goed zal werken als hij achteruit draait, totdat de auto in gebruik wordt genomen.

Voor de thread en je interesse hier zijn enkele foto's van Porsche 911 uitlaatsystemen. Ik ben erg gebrand op het idee van dubbele uitlaten, gecentreerd aan de achterkant, omdat dit de look is die ik wil. De demper/uitlaatdemper komt dus over de auto te liggen, op dezelfde manier als bij de 911's. Dit zijn slechts foto's die ik heb gevonden toen ik onderzocht wat er in 911-uitlaten zit. Het is zeker zo dat de meeste mensen kiezen voor gelijke headerlengtes, niet voor extractie-effecten omdat er weinig winst te behalen is, maar om ervoor te zorgen dat de flow zo gelijkmatig mogelijk is. De Goldwing-headers hadden gemakkelijk qua lengte door Honda kunnen worden aangepast, maar ze wisten duidelijk dat er geen echte winst mee te behalen viel, dus waarom zouden ze zich de moeite doen. Ik zal elkaar in het midden ontmoeten en ze zoveel mogelijk aanpassen, maar alleen omdat ik de routing toch moet aanpassen aan de toepassing :)

Image

Image

Image

Image

Zoals altijd is het enorm interessant en spannend om uw berichten te volgen en ik bewonder uw vaardigheden en doorzettingsvermogen.
Zal een groter uitlaatspruitstuk de prestaties verbeteren???
Ik weet het niet, maar ik denk niet dat het nodig is als je originele nokkenassen gebruikt. Elke cilinder is 250cc en met de originele nokkenassen "gebeurt er niet veel" boven 5500 tpm. Het kunnen niet de grote hoeveelheden lucht zijn die verplaatst moeten worden en ik denk niet dat het het inlaat- en uitlaatsysteem is dat de ademhaling beperkt.
Deze motor heeft 100 pk (= ongeveer 17 pk per cilinder) en als ik het me goed herinner, is dat twee keer de originele Imp-motor.
Ik wilde zoveel mogelijk van de GW's behouden en genieten van de zijdezachte "turbine-achtige" motor en de mooie vlakke koppelkromme.
Zoals velen volg ik met spanning uw vorderingen.

Het Porsche-systeem... triest om zo'n prachtige techniek te zien die verborgen is!
Ik ben het niet eens met de gedachte dat Honda zijn best heeft gedaan met de keuzes die het heeft gemaakt met de Wing - ze wisten dat het meer dan voldoende was voor wat nodig was... maar een auto aandrijven met passagiers en boodschappen?
Je kijkt gemakkelijk naar een verdubbeling van het gewicht. Een kleine aanpassing zoals het vergroten van de diameter van de header zal onopgemerkt blijven, maar in combinatie met verbeterde brandstoftoevoer en aangepaste pijpen en de juiste ontstekingsafstelling... telt het op... Ik zou redelijkerwijs 140 pk verwachten en gemakkelijker te implementeren in dit stadium van de bouw dan na voltooiing.

Jaren geleden zag ik een video van een supercharged Valkyrie en het vermogen was enorm!

De richting van de versnellingsbak omkeren... iets wat ik nog nooit eerder heb gehoord. Dat zou de grootste zorg zijn die ik zou hebben in de hele constructie.

Discussion starter · #148 ·
Dus nu heb ik een poelie voor de aandrijving. Joepie. De volgende stap is het maken van een manier om de dynamo stevig te monteren en niet te lelijk, aangezien deze centraal en in het zicht komt te staan.

De montage beginnen door veel kleine, kleine stukjes legering te maken om met dit gereedschap door de werkplaats te lopen...

Ik sneed een sterke legeringsplaat en monteerde deze op de bovenkant van de motor met behulp van verschillende van de handig geplaatste gietstukken die op de motor waren verspreid. Bedankt Honda :)

Ik moest een steun aan de voorkant toevoegen, die gemakkelijk aan de distributieriembehuizing kon worden vastgeschroefd. Nu had ik een plek waar de dynamo beugels konden worden vastgeschroefd. Ik maakte het gewoon zoals ik het wilde en bewerkte stukjes en beetjes totdat ik had wat ik zocht. Ik wilde dat het een mix zou zijn van fabriek en 'raceauto'.

Ik heb veel plezier gehad met het maken van meer legeringsspanen..

Natuurlijk heb ik mijn plaat te smal gesneden...

Uiteindelijk eindigde ik met al deze stukjes om in elkaar te zetten...

Samen maakten ze dit..

Maar voordat ik de dynamo plaatste, moest ik hem schoonmaken. Het zag er vreselijk uit en had kennelijk in een Honda van een of andere soort gelegen met een paar serieuze olielekken. Het was ook een beetje gecorrodeerd en de dingen wilden niet zo gemakkelijk uit elkaar. Ik maakte een op maat gemaakte kleine lagertrekker..

De vuile legeringsgietstukken kwamen mooi schoon met een benzinebad..

en nog mooier met wat draadborstelen...

Terwijl hij uit elkaar lag, heb ik de sleepringen schoongemaakt...

De middenkant zwart geschilderd. Het zal mogelijk op een later tijdstip opnieuw worden geverfd in Imp-blauw, als een traktatie als de motorwissel goed uitpakt. Het is gewoon een look die ik best leuk vind - noem me een jongen uit de jaren 90.

Alles weer in elkaar geschroefd, compleet met een nieuw hoofdlager dat ik toevallig op voorraad had (moet een van de meest voorkomende lagers ooit zijn -35/15/10)

Toen schroefde ik het enthousiast op zijn plaats. Mijn Honda goldwing heeft nu een standaard dynamo die op een vrij normale manier is gemonteerd en het ziet er mooi en netjes uit...

Nu dat is opgelost, kan ik verder gaan met het maken van de koelbuizen en de inlaatconfiguratie. Ik heb nog steeds niet helemaal besloten welke route ik hier ga volgen, maar ik zal waarschijnlijk de knoop doorhakken en nu op een set itb's klikken, zodat ik in ieder geval iets heb om mee te spelen en van daaruit verder kan gaan.

Ik moet een set geschikte top-feed injectoren vinden. Iets rond de 200 cc, gok ik. De standaard Honda goldwing 1800 items zien eruit alsof ze in orde zouden zijn en vrij compact. Ik zal de montagezittingen passend maken, die ik dan op de standaard inlaatrunners zal lassen. Brandstofrail op maat gemaakt.

Erg leuk. Er was een tentconstructie die redelijk goed was in het voorkomen dat een tafelzaag overal aluminium sproeide. Ik kan me de naam niet herinneren. Meestal neem ik mijn zaag gewoon mee naar buiten voor de grote rommel.

Discussion starter · #152 ·
Bedankt jongens.
@RambozoClown Ja, dat klopt. Ik heb er ook een en hij hangt handig aan de zijkant van het zaagframe. Maar voor het maken van vrijehandssneden zit hij een beetje in de weg. Maar vrees niet - ik draag niet alleen een bril en gehoorbescherming, maar ook een gezichtsmasker en dikke leren handschoenen, want kleine stukjes legering voelen niet prettig aan als ze mijn gezicht/handen raken.

Discussion starter · #155 · (Edited)
Ooh, het is een tijdje geleden. Ik ben hier mee bezig geweest, maar andere dingen in het leven zijn opgedoken, dus dit stond niet hoog op mijn agenda. Mijn vader, 89, ging met een longontsteking naar het ziekenhuis. Nou, daar wordt voor hem gezorgd.

Toen kreeg hij covid in het ziekenhuis. Klote. Lang verhaal kort, hij stond op de drempel van de dood, kwam erdoor met behulp van sterke antivirale technologie en geweldig personeel, knapte langzaam op en zit nu in een tehuis. Zijn lichaam is broos, maar zijn geest is sterk. Dus daar ben ik mee bezig geweest.

Toen kregen Hannah en ik covid en het was niet erg leuk. Omdat we normaal gesproken erg fit zijn op de racefietsen etc. hebben we echt een enorm verlies aan kracht en longcapaciteit gemerkt. Wordt wel beter.

Dus ja.. deze motor heeft stof verzameld. Toen ik positief testte op covid, dacht ik eerlijk gezegd dat ik er een paar dagen mee zou omgaan en dan heel veel aan de motor zou doen terwijl ik in isolatie zat. Maar mijn lichaam had andere ideeën.

Hoe dan ook, ik ben er nu weer mee bezig. Ook heel veel foto's om te uploaden.

Inductietijd. Ik heb besloten om iets te maken van de bestaande inlaatrunners en een centrale plenumkamer te gebruiken met een naar achteren gerichte gasklep. Probeer de gasklep te verbergen en een externe podfilter te gebruiken om koele lucht aan te zuigen van ergens anders dan de bovenkant van de motorruimte. Ik heb een paar hele funky ideeën voor mijn plenumontwerp en heb een bepaalde look die ik met de setup nastreef. Ik kijk ernaar uit om dat te bouwen. Maar ik moet eerst de injectie regelen.

Hier zijn de standaard runners, normaal gevoed door twee carburateurs die te hoog zitten en de achterste hoedenplank zouden hebben vervuild...

Interessant genoeg heeft deze motor een nette eigenschap dat de cilinderkoppen identiek zijn, net als de inlaatrunners. Ze kunnen van kant naar kant worden verwisseld. Dit zou helpen met mijn aanpassingen bij het opzetten van de molen etc.

op zijn plaats..

Let op het totale gebrek aan injector bosses..

Het eerste wat moest gebeuren was het verwijderen van de (lelijke) watermantel die niet nodig zou zijn in mijn opstelling..

Veel mooier en ook lichter...

Veel ruimte voor een geschikte plenum..

Zeer mooie, vloeiende ingangen in de runners..

Nu moest ik gaan kijken naar de montage van de injector. Het moet zo netjes en compact mogelijk zijn. De afstand past niet bij wat ik kon vinden, dus de rails moeten op maat worden gemaakt. Ik besloot tegen top feed injectoren omdat ze gewoon te omvangrijk zouden zijn. Side feed moest het worden. Ik had een paar ideeën.

Kocht een andere injector rail setup van een Nissan Micra K11 bij de sloop omdat de standaard injectoren een zeer geschikte snelheid hebben (130cc) en goedkoop en gemakkelijk te krijgen zijn.

Ik had ook een set Mazda V6, zoals gemonteerd op mijn Viva, die ik van Steve @Transom kreeg.

Ze waren dichtbij en vrij compact, maar het zou niet werken zonder veel te hakken en dan zouden de bovenste doppen met de draden in het plastic een pijn zijn om in te korten en netjes te houden. De laatste spijker voor deze was dat de injectoren net iets hoog in debiet (220cc) waren, met het risico van onhandig afstellen rond stationair toerental op een motor met kleinere brandstofbehoeften.

K11 injectoren moest het worden. Maar de afstand is ver weg en ze hadden lelijke beugels overal.

Dus ik sneed ze op en eindigde met alleen de injectorbehuizingen en speelde toen met wat 16 mm buis en de freesmachine. Een beetje een teststuk...

De pasvorm was perfect..

Daar blij mee, ik las twee stukken buis op een stalen plaat en freesde de buizen zorgvuldig, met een tussenruimte die geschikt is voor de inlaatruimte...

een opruiming waarbij scherpe randen met vijlen werden verwijderd en ze kwamen netjes uit...

Ik maakte een kleine mal om de injectorbehuizingen met de juiste afstand op de rail te houden, zodat ik ze op hun plaats kon solderen..

Toen uit met de oxy-acetyleen en ze op hun plaats gesoldeerd met zilver. Let op mijn zere neus waar ik hem met een grote tak had geraakt bij het opruimen van een omgevallen boom. Pijnlijk...

Nu heb ik een paar side feed rails met de juiste afstand :)

Discussion starter · #156 · (Edited)
De volgende taak was om een plek voor ze te creëren. Ik moest wat 'bosses' toevoegen aan het inlaatspruitstuk en de hoek precies goed krijgen, zodat de injectoren zo dicht mogelijk bij de achterkant van de klepkoppen zouden uitkomen. Ik sneed wat stukken uit een grote staaf van legering. Toen freesde ik ze op maat en hechtte ze vast...

Blij dat ze correct waren geplaatst, heb ik ze volledig vastgelast. De inlaatgietstuk was gelukkig van behoorlijk goede kwaliteit en laste mooi genoeg..

Toen ze waren vastgelast en stevig waren, kon ik de 'bosses' in één keer afwerken, ze op de juiste hoek nivelleren en ervoor zorgen dat de vlakken allemaal op één lijn lagen. Ik maakte een stalen mal, ingesteld op de juiste hoek (omdat mijn boor-freesmachine geen kop heeft die instelbaar is voor de hoek... oh, wat zou ik graag een grotere kniefreesmachine willen hebben)

Nu kon ik de injector gaten voorzichtig markeren en uitboren, en vervolgens de O-ring zittingen verzinken..

Om te helpen met het markeren en controleren, heb ik een kleine knop bewerkt die perfect in de injector gaten paste...

Vervelend genoeg (domme ik) heb ik het eerste gat 1 mm verkeerd gemarkeerd en toen ik bij de laatste 'boss' aan die kant was, moest ik wat las toevoegen om er zeker van te zijn dat er genoeg materiaal was om de O-ring te huisvesten...

Ik heb iets geleerd en de fout niet herhaald aan de andere kant
:)

Je levert geweldig werk en engineering op dit project. Ik hoop dat je overweegt om de Chrome Valkyrie-distributieriem en kleppendeksels te gebruiken om al je handwerk te accentueren.

Ik vraag me wel af of het zinvol is om de twee inlaatspruitstukken in één stuk te lassen. Zal het even snel uitzetten als het motorblok/de cilinderkoppen? Zou dat de reden kunnen zijn voor aparte spruitstukken?

Discussion starter · #160 ·
Ik vraag me wel af of het lassen van de twee inlaatspruitstukken tot één geheel een goed idee is. Zal het even snel uitzetten als het motorblok/de cilinderkoppen? Zou dat de reden kunnen zijn voor aparte spruitstukken?
Ja, uitzetting is iets waar ik me over heb afgevraagd. Het plenum wordt echter niet vastgelast. Het wordt een modulaire opstelling, vastgeschroefd met inbusbouten tussen twee flenzen. Er zullen pakkingen nodig zijn, die hoogstwaarschijnlijk een soort rubberen plaat zijn. Als ik daar beweging kan toestaan, zonder dat de bouten losraken, dan moet het goed zijn. Er is maar één manier om erachter te komen...

Subaru flat fours hebben een zeer vergelijkbaar spruitstuk als wat ik aan het bouwen ben, maar dan uit één stuk. Die motoren zijn ook iets breder en volledig van aluminium gemaakt. De spruitstukken zijn behoorlijk stevig om met de boost om te gaan...

Image

141 - 159 of 543 Posts